Sommertogt Fyn rundt 2012

(1 t. 47 min.)

Sejltid i alt 39 timer

Fredag, den 6. juli

Kl. 08.00 blev Ticto løftet op på en blokvogn og kørt til Horsens havn.

Vel anbragt i havnen blev tanken fyldt op med diesel (12,00 kr. pr. liter), og vi købte et ½” jernrør til at understøtte vores seng i forkahytten, samt et batteri til el-påhængsmotoren.

Bilen blev parkeret ved toilethuset, og nøglen anbragt ovenpå et forhjul, så Christoffer kunne hente den senere samme dag. Han og Maria skulle bruge den til Billund dagen efter, da de skulle til Samos.

Vejret var mere blæsende end skipper brød sig om, og Bjarne talte med Havnemesteren, som frarådede os at tage helt til Endelave eller Kerteminde.

Vi besluttede derfor at sejle til Snaptun i første omgang, og se vejret an derfra.

Vi sejlede fra Horsens kl. 12.12 i styrtende regn og god vind. Turen til Snaptun gik fint, bortset fra at den midterste viskemotor var stået af, så vi kunne ikke se ret meget ud af den midterste forrude.

Mens vi lå i Snaptun ringede Nina for at fortælle os, at Hanne og Kaj var taget til Endelave dagen før, og at Hanne var styrtet på cykel, og var kommet alvorligt til skade. De var derfor fløjet tilbage til fastlandet. Nina aftalte med kroejeren, at de skulle pakke Hanne og Kajs bagage og sende det med færgen til Snaptun. Der skulle Allan hente både bagage og Hanne og Kajs bil, som stod der på havnen, så vi nåede lige at tale med Allan og hans mor, inden vi sejlede mod Endelave.

Vi sejlede fra Snaptun kl. 16.23 i let, aftagende regn. Efter en lille times sejlads anløb vi Endelave havn i det fineste solskinsvejr.

Endelave

Fakta:

Pris: 140 kr. pr. overnatning inkl. strøm og bad.

Der var fri adgang til toiletbygningen, som i øvrigt var næsten ny.

Vi fik en fin plads langsskibs midt i havnen, næsten for enden af en bro. Vel fortøjet begav vi os op til Kroen, hvor Lars Møller, tidligere systemprogrammør hos Bankdata – og dermed tidligere kollega til Bjarne – og hans kæreste Hanne var forpagtere. Vi fik en lang snak om fortiden og nutiden – Hannes styrt havde gjort et stort indtryk på alle på øen, og de var glade for at få gode nyheder om Hannes tilstand.

På kroen spiste vi aftensmad (Bjarne: wienerschnitzel med brasede, nye kartofler og smørsovs. Anne-Marie: grillsteak med kartoffelbåde og bearnaisesovs. Derefter isdessert med pandekager og chokoladekage).

Vi tørnede ind ved 23.30-tiden, og sov indtil ved 7-tiden lørdag morgen.

Lørdag, den 7. juli

Vi spiste morgenmad ved 9.30-tiden, efter et tiltrængt morgenbad.

Cyklerne blev pakket ud og samlet, og turen gik mod flyvepladsen og kaninerne.

På turen så vi en helikopter, og talte med ejermanden, som fortalte, at han bruger den til/fra arbejde i Kolding. Flyvetid: 12 minutter.

På tilbagevejen besøgte vi Madam Poulsens vaskehus, hvor vi fik en lang snak med indehaveren. Hun fortalte meget om Endelave og hendes slægtsforhold, og vi købte et par småting i hendes vaskehus (=loppemarked). Vi fandt også Bjarnes vej...

Vi købte kartofler og gulerødder ved Madam Poulsens genbo, og kørte tilbage til båden for at læsse ”fangsten” af. Derefter cyklede vi hen til kroen for at få lidt frokost og en stor fadøl. Frokosten bestod af en fiskeplatte med 2 x sild, fiskefilet, æg og rejer, og laks med dressing. Lækkert!

Anne-Marie fortsatte ud mod nordenden af øen, mens Bjarne og Maika vendte tilbage til båden. Hun kunne rapportere om dejligt badevand – på trods af at hun ikke havde noget badetøj med…(!)

Imens hjalp Bjarne Gynther fra Voersaa i nabobåden, en Nimbus 28, med at lappe en cykel. Bjarne leverede lappegrej, Gynther lappede cyklen, og de hjalp hinanden med at dele et par par dåser øl.

Aftensmaden bestod af brød og pålæg. Derefter gik vi en tur til købmanden for at købe en is, og nyde en fantastisk flot solnedgang.

Vi tørnede ind ved 22-23-tiden – Anne-Marie først….

Søndag, den 8. juli

Vi vågnede allerede ved 6.30-tiden til en utrolig flot morgen. Der var blå himmel, vindstille og flot solopgang. Vi  gik i bad, og gjorde båden klar til afgang.

Kl. 7.22 startede vi motoren og satte kursen mod Kerteminde.

Det var en meget flot sejltur. Efter ca. en times sejlads sprang hovedsikringen til forbrugsstrømmen. Dermed døde navigatoren og ekkoloddet, og vi var nødt til at navigere efter papir-søkort og gammeldags kompas.

Vi ringede til Holger for at få et godt råd til, hvordan vi skulle få strøm på igen. Det endte med at Holger tilbød at møde os i Kerteminde, medbringende værktøjs­kuffert.

Vi havde bemærket at den midterste viskermotor var meget varm, hvilket formentlig skyldtes, at den forsøgte at køre til parkerings-position, men den kunne ikke bevæge sig. Bjarne afmonterede ledningerne til viskermotoren, så den ikke tog mere strøm.

Da vi havde rundet Fynshoved satte vi kursen mod syd, langs Fyns østkyst. Pludselig ringede telefonen – det var Holger, som lige ville meddele, at han sat og fulgte vores kurs på SkyEye, og han mente at vi var ved at sejle på grund. Han spurgte om ikke vi syntes, at vi skulle sejle længere væk fra kysten…. Bjarne fik øje på, at havbunden var blevet meget tydelig, så han drejede straks udad, indtil vi var på sikker vanddybde.

En times tid senere nærmede vi os Romsø, lidt før Kerteminde. Der var meget diset i området – ikke lige noget, som vi var begejstrede for, uden en navigator til at lede os på rette vej. Men vi klarede turen uden yderligere uheld, og lagde ind på en plads på bro 7, ikke langt fra indsejlingen.

Kerteminde

Fakta:

Pris: 130 kr. pr. overnatning inkl. strøm og bad.

Vi fik ved køb af overnatning oplyst en kode (2567#)  til toiletbygningerne. Disse bygninger stod med det oprindelige interiør fra 1970’erne.

Efter fortøjning og tilslutning af landstrøm ringede Anne-Marie til Ellen for at høre, om de var sejlet fra Korshavn…. Det var de – de var faktisk allerede ankommet til Kerteminde, og de lå ved bro 7 (!).

Det viste sig, at de lå 3 både fra os, så vi var næsten naboer J

Vi blev nu inviteret på frokost hos Ellen, Lars, Herdis og Astrid.

Holger meldte sin ankomst lige da vi var færdige med frokosten. Båden blev checket igennem, og endelig fandt vi fejlen. Hovedsikringen var brændt over. Den sad i motorrummet, i en lille, klar plastikbox under styrepladsen.

Sikringen blev skiftet, og Holger sørgede for at der var ekstra sikringer i bådens værktøjskasse. Vi talte om, at hovedsikringen skulle flyttes til et mere bekvemt sted, i nærheden af forbrugsbatterierne. Det må blive et beskæftigelsesprojekt senere.

Vi aftalte, at Holger skulle skifte den midterste viskermotor, så vi havde mulighed for at se ud af vinduerne, hvis vi skulle komme ud i regnvejr senere på turen.

Ved kaffetid ankom Kirsten og Steen til Kerteminde, medbringende kage til kaffen.

De skulle hente Maika med hjem på sommerferie hos dem i 3 uger.

Vi fik kaffe og kage i det flotteste solskin, hvorefter Holger, Kirsten, Steen og Maika tog af sted.

Det dejlige solskinsvejr skulle dog ikke vare ved hele dagen. Om aftenen ved 18-tiden trak det op til blæst og kraftig regn. Det så ud til at bevæge sig hurtigt, så Bjarne skyndte sig at vaske bådens vinduer, så de kunne blive skyllet rene i regnvejret.

Ganske rigtigt – efter få minutter stod himmel og jord i ét, og vi fik rigtig meget regn på relativt kort tid.

Uvejret varede en times tid, hvorefter det klarede op igen.

Vi var derefter på besøg hos familien Lystbæk/Andersen i deres båd. Det var rigtig hyggeligt. Vi spillede BesserVisser og draf Irish Coffe.

Ved ca. 00.30-tiden gik vi i seng.

Mandag, den 9. juli

Bjarne vågnede 7.30-tiden, og gik op og vaskede sig. Anne-Marie havde brug for en lidt længere morgensøvn, så hun stod først op en time senere.

Efter den sene morgenmad besøgte vi familien Lystbæk/Andersen for at tage afsked med Herdis og Astrid. De skulle rejse videre til København.

Vi gik op i byen for at se på butikker og skulpturer fra Art Festival. Vejret var skyet og gråt, men stadig tørt.

Anne-Marie købte nye sejlersko i marinebutikken på havnen.

Vi købte nye puder og en maritim voksdug til båden.

Vi købte kaffekrus med vore navne – vi købte også et par til Ellen og Lars.

Vi købte oste i osteforretningen – og fik indehaverens livshistorie med på vejen. Han kunne følge butikken 85 år tilbage i tiden, med 4 forskellige ejere – i samme butikslokale, og viste os et billede af ham og Prins Henrik ved et besøg i ostebutikken.

Vi så Amanda og en masse andre skulpturer rundt omkring i byen.

Vi spiste pizza og gammeldags isvafler.

Vi provianterede til aftensmaden i SuperBrugsen ved havnen – en rigtig fin butik.

På skiltet: "Man bliver ikke rig af store indtægter

- men af små udgifter!!!"

"Min Amanda var fra Kerteminde..."

Under vores bytur begyndte det at støvregne, og regnen tog til efterhånden som vi nærmede os båden igen.

Ellen og Lars blev inviteret til aftensmad hos os. Vi skulle lave millionbøf og pastaskruer, mens Ellen ville medbringe salat.

Det blev et festmåltid i regn og blæst, og med hylende rigning i havnen.

Tirsdag, den 10. juli

Vi vågnede ca. 7.30. Vi spiste morgenmad, checkede dagens vejrudsigt, og gjorde klar til afsejling med kurs mod Nyborg. Vejret var blæsende ca. 5-6 m/sek. og overskyet.

Inden afsejling var vi ovre hos Ellen og Lars for at sige farvel og på gensyn til dem. Vi fik en kop kaffe/the, tog et par billeder, og så var vi af sted kl. 10.50.

Der var en jævn vind, tiltagende til frisk vind på turen, men først efter passage af Storebæltsbroen fik vi store bølger ind stik forfra. Vi fik hurtigt knappet kalechen til og startet vinduesviskerne, for der sprøjtede meget vand op på båden.

Vestbroen i al sin pragt

"Limbo!"

Vi kunne også konstatere, at der var en drænhul bagest under sideruderne i cocpittet, som nærmest sugede vandet ind i båden. Det betød, at hylden med mobiltelefoner, kamera oma. blev temmelig våd (!)  - Hullerne er nu lukket…

Vi lagde til i det store havnebasin ved lejlighederne (basin B på Sejlerens kort). Der var kun få både, så vi havde frit valg om pladserne. Vi fortøjede langsskibs (skippers favorit), ikke langt fra en ny og flot toiletbygning, fik sat ekstra fendere på siden og tilsluttet strøm.

Nyborg

Fakta:

Pris: 130 kr. pr. overnatning inkl. strøm.

Bad kostede 5 kr., som skulle veksles til poletter.

Adgangskort til en ny og lækker toiletbygning skulle købes hos Havnemesteren, som kun havde åbent mellem kl. 16.00 og 18.00.

Strømstanderne var forsynet med stik med max-belastning på kun 800 W, og et stik med mulighed for op til 2200 W. Men det var bare ikke beskrevet nogen steder.

Efter et hurtigt toiletbesøg blev cyklerne samlet, og vi kørte om til Havnekontoret for at få et kort til toiletbygningen. På vejen derhen var vi inde i en maritim butik, hvor vi fik en  masse gode råd fra de to ekspedienter om seværdigheder i omegnen af Nyborg.

Vi fandt ud af at Havnefogeden havde åbningstid  kl. 16 – 18, så vi begav os ud på en cykeltur ud til Kogsbølle hytten, for at se, om den var OK til et familiearrangement.

Ude ved hytten gik vi en inspektionsrunde, og blev enige om, at den var for primitiv. Den kunne vi ikke anbefale.

På vejen tilbage til Nyborg kørte vi forbi et højt udsigtspunkt, hvorfra vi kunne se ud over Nyborg og Storebæltsbroen. Og der var masser af solbær.

Vel tilbage i Nyborg kørte vi om til Havnefogeden – nu var der åbent. Anne-Marie startede med at fortælle Havnefogeden at skiltningen var meget dårlig – det blev de dog ikke enige om...

Vi fik et par brochurer og et kort til toiletbygningen.

Så skulle der købes ind til aftensmaden i SuperBrugsen, og saltvandet skulle vaskes af båden.

Ved 20.30 tiden gik vi en tur på til voldene, og overværede der prøverne til voldspillet ”Sommer i Tyrol” med bl.a. Arne Lundemann. Der var fri adgang til prøverne.

De flotte havnehuse står på træpæle i vandet

Aftenhygge i båden. Vi havde købt nye puder og en ny dug i Kerteminde.

Bjarnes messinglampe fik en ny 15W kultrådspære, så nu lyser den flot.

Morgenmad - og så afsted mod Lundeborg. Anne-Marie søger stilheden udenfor...

Onsdag, den 11. juli

I dag vågnede vi først ved 10-tiden. Vi spiste morgenmad, gik i bad, checkede dagens vejrudsigt, og gjorde klar til afsejling med kurs mod Lundeborg. Der var en let vind ca. 5 m/sek. og sol/overskyet.

Vi sejlede fra Nyborg kl. 12.17, og turen tog knap 1½ time. Der var en del bølger, men de kom ind forfra, så de var forholdsvis nemme at ride af.

Lundeborg

Fakta:

Pris: 120 kr. pr. overnatning inkl. strøm.

Bad kostede 5 kr.

Der var fri adgang til en ny og lækker toiletbygning.

Vi fik en fin plads i den gamle fiskerihavn, ikke langt fra toiletbygningen.

Vi erfarede, at det er billigere at ligge i fiskerihavnen end den nye, kommunale marina, som ligger lige ved siden af – til venstre i samme indsejling.

Dagen gik med afslapning, og aftensmaden bestod af engelsk bøf med bløde rødløg, squash i skiver ristet på panden med revet ost ovenpå, dertil nye kartofler og en god rødvin. Jo – der er stil over kabyssen på det gode skib Ticto… J

Efter aftensmaden gik vi en lille tur i det flotte solskinsvejr. Der var udstilling af veteranbiler på havnen. Vi talte med en meget entusiastisk Volvo-ejer, som havde en flot Volvo 245 fra 1981, bygget i USA, bl.a. med alt elektronisk udstyr og aircondition og dobbelte, firkantede forlygter.

Torsdag, den 12. juli

Vi vågnede lidt før kl. 8.00, og spiste morgenmad. Dagen gik med afslapning, gåtur og sms/telefoni ang. Hannes tilstand og familieweekend-arrangement.

Vejret var skiftende mellem solskin og regnbyger, og vinden var kold.

Efter aftensmaden fik vi endelig sat TV’et til – og afprøvet den nye antenne. Den virkede perfekt.

Bjarne udvalgte ca. 115 billeder fra den første uges sejlferie, og lagde dem ind på vores egen hjemmeside.

Anne-Marie gik i seng ved 24-tiden, mens Bjarne lige ville skrive i logbogen før han var klar til at tørne ind.

Fredag, den 13. juli

Vi vågnede ved 7.30-tiden, gik i bad og spiste morgenmad.

Formiddagen gik med afslapning, solbadning og forberedelse til sejlads.

Og så skulle sommerhusene bestilles og den endelige mail om familieweekenden rundsendes.

Vejret var tørt og solrigt, men vinden var kold.

Vi tog afsked med Lundeborg kl. 13.15, og sejlede i let vind og små bølger til Rudkøbing.

Rudkøbing

Fakta:

Pris: 150 kr. pr. overnatning inkl. strøm.

Bad var gratis, men vi skulle bruge en 5 kr. mønt for at aktivere det varme vand.

Vi skulle bruge en kode (5900#) for at komme ind i toiletbygningen.

I Rudkøbing fandt vi en god plads på bro B, i nærheden af toiletbygningen. Vi faldt i snak med et ægtepar, Bodil og Knud fra Ry, som havde set os sejle ind i havnen. Vi aftalte at mødes om aftenen til en kop kaffe.

Vi gik op i byen for at finde noget at spise, og valget faldt på et stjerneskud hos Tummelumsen. Derefter en gammeldags isvaffel fra Vaffelhuset. Mums!

På vejen tilbage til havnen handlede vi i SuperBrugsen, og købte bl.a. en ny brødkniv, urtekniv, grydeske og palletkniv til båden.

Anne-Marie vaskede båden ren for de sidste dages salte skumsprøjt, og så gik vi i byen – vi besøgte Bodil og Knud på deres båd, ”Rosa” af Ry. Vi fik kaffe, spiste vores medbragte kager, og snakkede og hyggede os til klokken passerede midnat.

Lørdag, den 14. juli

Vi stod op ved 8-tiden og fik morgenmad. Herefter gik dagen med afslapning og søsætning af vores gummibåd af mærket ”Quicksilver”, og afprøvning af el-piskeren.

Gummibåden blev bundet fast på badebroen, bag på Ticto. Forinden var vores fenderbrædt blevet fastgjort ovenpå badebroen, for at forhindre, at gummibåden blev punkteret på badestigen.

Vi spiste aftensmad på restaurant ”Rudkøbing Skudehavn”, hvor vi fik en lidt opreklameret buffet, som ikke rigtig havde noget at byde på.

Derefter en gammeldags vaffel i Vaffelhuset, og en gåtur rundt i byen.

Farvel og god tur til Bodil og Knud fra Ry

Aftenstemning i Rudkøbing

Søndag, den 15. juli

Søndag formiddag stod vi op ved 8.30 tiden, gik i bad og spiste morgenmad.

Vejret var blæsende, overvejende tørt, og koldt. Vejrudsigten havde lovet en vind på kun 5 m/s, så vi gjorde klar til afsejling.

Ved 10.30-tiden løjede vinden, og vi startede op. Nu ville vi sejle til Marstal.

Vi havde en rigtig fin sejlads, sammen med en masse andre sejlere, som også havde fundet ud af, at det var godt sejlervejr.

Marstal

Fakta:

Pris: 105 kr. pr. overnatning + 15 kr. til strøm. Pengene fik vi senere refunderet fra vores forsikringsselskab Søassurance Ærø.

Bad kostede 10 kr. for 4 minutter! – vand er meget dyrt på Ærø. Ulla og Bjarne betaler 16.000 kr. om året for vand!

Der var fri adgang til en ny og lækker toiletbygning.

Efter godt en times sejlads ankom vi til Marstal havn, hvor vi cruisede rundt i 20 min., inden vi fandt den bedste plads. Der var i øvrigt rigtig mange ledige pladser i havnen. Marstal havn er ca. 1 km. lang, og besejles fra Nord.

"Letmatrosen" frøs vist fingrene lidt...

Vi ringede til Ulla, for at aftale, hvornår vi skulle mødes. Vi aftalte, at vi skulle gøre båden klar, købe ind i Brugsen, og gå op til dem på Reberbanen 24, for at køre ud til strandhuset og drikke kaffe kl. 14.00.

Nu går det jo sådan med tidsplaner i ferien, at de kan være svære at overholde. Vi faldt i snak med vore nye nabo i havnen – et par fra Strib i en Nimbus 26 motorbåd. Derfor gik vi først af sted fra båden ca. 13.50, og måtte skrive på sms til Ulla, at vi blev lidt forsinkede.

Det var en fantastisk hyggelig tur til strandhuset, som i øvrigt var under renovering, og var lige blevet malet sort. Vi fik kaffe og the – og dertil et par jordbærtærter. Og solen skinnede flot det meste af tiden.

Efter kaffen kørte vi tilbage til Reberbanen, og fik en øl. Der måtte vi så lige beundre nyerhvervelsen, en ny kakkelovn/masseovn i stuen.

Ved 18.30-tiden gik vi ned i byen for at spise kinesisk buffet. Det viste sig dog at buffeten ikke kunne fås netop denne dag, så vi gik om til Cafe 34 i stedet, og bestilte lækre burgere. Bjarke og Signe var også med.

Aftenkaffen fik vi i båden – og Anne-Marie havde købt kransekage til kaffen.

Efter at gæsterne var gået gik Bjarne i gang med at ordne billeder, opdatere hjemmesiden med et udvalg af disse, og skrive dagbog.

Mandag, den 16. juli

Vi blev vækket kl. 6.50 af havnefogeden, da han var på sin opkrævningsrunde.

Vejret var rigtig flot, med solskin fra en skyfri himmel. Det blæste friskt (9 m/s) og koldt.

Efter morgenmaden gik vi på shopping i Marstal. Vi ville prøve at få fat i en pose til den ene foldecykel. Det lykkedes ikke, men til gengæld fik vi begge to en masse tøj med hjem (!)

På vejen hjem til båden delte vi en pizza.

Vi kom tilbage til båden, og efter en byge klarede det op, og gav så meget sol, at vi lukkede op for siderne i kalechen mod øst og syd. Der var en kraftig vind fra vest.

Vi lagde os begge til at sove indtil ved 16-tiden.

Da kunne vi så konstatere at den kraftige blæst havde taget vores flagstang på båden. Vi gik en runde på nogle af broerne for at se, om flagstangen lå og flød mellem bådene, men den var der ikke.

Det restaurerede træskib "Bonavista" lå til fri ombordstigning - flot arbejde.

Dette monument til ære for faldne, danske søfolk under 2. verdenskrig står ved indsejlingen til Marstal havn.

Tirsdag, den 17. juli

Vi blev vækket kl. 7.00 af havnefogeden – han havde ikke fået øje på vores klistermærke på søgelænderet. Han undskyldte, og vi lagde os lidt igen.

Det var solskin med en del skyer på himlen. Det var vindstille og køligt.

Under morgenmaden fik vi en sms fra Preben om, at han of Lisbeth ville besøge os på båden. De ankom med færgen i Søby kl. 11.30, og skulle så cykle de ca. 30 km. til Marstal. Preben og Bjarne var ude at sejle en lille tur i gummibåden, men det blæste ret meget, så de blev lidt våde af bølger, der slog ind mod båden.

De friske motionister cyklede af sted mod Søby igen kl. 15.45.

En bette sild....

Vi spiste aftensmad hos altid gæstfrie Ulla og Bjarne. Det var rigtig hyggeligt.

Onsdag, den 18. juli

Vi vågnede ved 9.30-tiden, og skyndte os i bad. Vi ville deltage i en rundvisning vedr. Carsten Jensens bog ”Vi de druknede”, som skulle starte kl. 10.30.

Efter lidt hurtig morgenmad cyklede vi op til vandrehjemmet, hvor vi mødte 25-30 andre interesserede tilhørere. Knud Nielsen holdt et spændende og interessant foredrag om forfatter Carsten Jensen, og satte virkelige navne på de fiktive navne i bogen ”Vi de druknede”.

Vi gik rundt i Marstal, hvor vi så nogle af de huse, som omtales i bogen. Vi så også, hvor Carsten Jensen bor, når han er i Marstal. Vi besøgte kirken, og så lærer Isagers (som hedder ”Ishøj” i virkeligheden) gravsted. Lærer Isager gjorde en dyd ud af at de mange drenge i skolen fik en daglig tur af tampen.

Foredraget sluttede ved kirken, og vi gik en tur til Brugsen for at købe lidt ind, og ind til Bille Hansen for at købe en ny flagstang og flag til båden.

Bjarne kørte ned til båden for at sætte mælk og kød i køleskabet, og Anne-Marie kørte ned til færgen, for at tage imod Nina og Rasmus. De skulle komme med færgen fra Rudkøbing kl. 13.10.

Færgen var ca. 20 minutter forsinket, så Bjarne nåede også til modtagelsen af de rejsende. Ulla og Signe var mødt op på havnen med bilen, så den megen bagage kunne blive transporteret til Reberbanen.

Vi gjorde klar til afsejling, og kunne vinke farvel til Marstal havn kl. 14.25 med gummibåden på slæb.

Så kom letmatrosen på arbejde med tovværket.

Da vi nærmede os Strynø begyndte regnen at dryppe. Vi anløb Strynø havn kl. 15.30, men himlens sluser åbnede sig inden vi nåede at fortøje. Anne-Marie trak i en regnjakke, men hun blev ret våd på trods af den.

Strynø

Fakta:

Pris: 160 kr. pr. overnatning inkl. bad og strøm.

Der var fri adgang til en fin toiletbygning.

Vi talte med Karen og Poul, og aftalte at mødes i Troense næste formiddag. Vi regnede med at sejle ved 8-tiden.

Anne-Marie gik ombord i en pose kirsebær, og var så uheldig at tygge i en sten, så hun brækkede et stort stykke af en kindtand. Nu kunne hun ikke spise slik og søde sager, så hun modtog lidt krisehjælp af skipper… J

Aftensmaden blev en omelet på Det Gamle Mejeri i Strynø by. Der var en lille gåtur på ca. 1½ km derhen i støvregn, men med regntøj på kroppen er det jo ikke noget problem… Tilbage-turen foregik i styrtende regn, så vi var lidt våde, da vi returnerede til båden.

På grund af den knækkede tand aftalte vi at sejle fra Strynø tidligt næste morgen, og så forsøge at få en akut tid hos en tandlæge i Svendborg under sejlturen.

Torsdag, den 19. juli

Bjarne var tidligt oppe, og var derfor færdig med morgenbadet allerede kl. 6.45.

Anne-Marie stod op og gik i bad, og så var det afgang mod Svendborg i silende regnvejr. Himmel og hav stod i et, så der var dårlig sigtbarhed.

Vi ringede til Karen og Poul og ændrede aftalen til Svendborg i stedet.

Anne-Marie ringede til 10 forskellige tandlæger, som alle havde sommerferie, men fik til sidst fat i Tandlægeklinikken Helle Torp, som havde en tid kl. 9.10. Det skulle vi lige kunne nå, hvis vi gav lidt ekstra gas. Vi sejlede forbi Valdemar Slot med 12-13 knobs fart, og skummet sprøjtende til alle sider.

Inderst inde i Svendborg Havn fandt vi en god plads, hvor vi kunne ligge med stævnen ind mod molen. Det skulle gå stærkt med at fortøje, for klokken var allerede blevet 9.00.

Svendborg

Fakta:

Pris: 140 kr. pr. overnatning.

Bad, strøm og vand skulle betales med et chipkort.

Bad kostede 2 kr. pr. minut.

Der var adgang til en fin servicebygning med chipkortet.

Gratis internet.

Vi fik et par fortøjninger på bagstolperne, og Anne-Marie fik en fortøjning på i den ene side foran. Så skulle foldecyklen samles, og Anne-Marie var af sted til tandlægen.

Hun nåede det lige netop. Tandlæge Marina var klar da hun kom, og hun fik en midlertidig plastfyldning på tanden. Pris: 677,- kr.

Imens fik Bjarne færdiggjort fortøjningen, tilsluttet landstrøm, startet oliefyret og hængt tøjet til tørre.

Ca. 10.30 kom Karen, Poul og Christoffer Poul + micro-hunden, og vi fik en kop kaffe, og lidt frokost. De skulle af sted ca. 13.30, da Pouls mor kom for at besøge dem i ferielejligheden i Bagenkop.

Vejret klarede op til det fineste solskinsvejr mens de var her, og det fortsatte et par timer frem – men så blev det regnvejr igen. Pyt med det – tøjet var blevet tørt.

Nu var det lige vejr til at læse bøger og skrive dagbog.

Vi mødte i øvrigt Jes fra Ry (formanden) i havnen. Han og familien havde også fundet vej til Svendborg.

Aftensmaden blev et Stjerneskud og en Fisketallerken med et glas hvidvin fra Bendixens Fiskehandel. Efter maden gik vi ud til ”Bølgen”, en flydende amfi-scene, hvor koret Vor Frues Kantori optrådte med en buket af årstidens danske sange. Det var fantastisk smukt i den flotte sommeraften.

Derude mødte vi Eva og Gynther, som vi også havde mødt på Endelave. De var på besøg i vores båd til en kop kaffe og en småkage.

Fredag, den 20. juli

Efter morgenbad og -mad cyklede vi en tur til Tåsinge for at se Troense havn og Valdemars Slot. Det var fint solskin det meste af tiden, og der blæste en frisk og kold vind fra vest.

På Valdemars Slot havde de en udstilling om lystsejlads i Danmark. En af perlerne på udstillingen var denne Riva Aquarama fra 1960'erne, kaldet "Havets Rolls Royce".

Fredag aften ville vi lige høre, om Eva og Gynther havde det godt. De var ikke sene til at invitere på kaffe og rom.

Vi blev også budt på caffé latte, så Gynther kunne få anledning til at vise sin caffé latte pisker. Gaven til manden, der har alt...

Hele verdenssituationen blev vendt - det var rigtig hyggeligt, så klokken blev over midnat, inden vi vendte tilbage til Ticto.

Lørdag, den 21. juli

Morgenbad ved 8-tiden, der var lidt kamp om pladserne i baderummene. Gitte og Holger skulle påmønstre senere på dagen.

Det var fint solskinsvejr hele formiddagen.

Der skulle skabes plads i agterkahytten til de ekstra overnattende gaster, så tingene blev flyttet lidt rundt, og stuvet i kælderrum og kistebænke.

Anne-Marie støvede endda lidt af, så der var rent og pænt.

Vi gik op til torvet ved 12.30-tiden for at købe lidt ind, så vi havde noget at give vore nye gaster. Da vi forlod båden begyndte det at støvregne, men Anne-Marie mente ikke at det blev til ret meget vand. Det skulle vise sig at slå fejl. Det regnede kraftigt resten af eftermiddagen - indtil Gitte og Holger ankom ved 16-tiden.

Da Gitte og Holger bragte deres bagage til båden var vi lige ved at blive bekymrede. Gitte havde oppakning med, som om hun skulle med et større krydstogtskib Vores køleskab var allerede fyldt, og hun medbragte det meste af indholdet fra sit eget køleskab. Nå, men det var dejligt at vi ikke skulle mangle noget... og vi fandt plads til det hele.

Nu skulle der vises billeder, spises kage og spilles Wordfeud.

Aftensmaden bestod af Stjerneskud fra Bendixens Fiskehandel lige ved siden af vores bådplads.

Det blev en fantastisk flot aften - og Gitte og Anne-Marie cyklede en tur op på Svendborgsundbroen, og helt til Troense.

Søndag, den 22. juli

Søndag morgen stod vi op ved 8-tiden og gik i bad. Derefter spiste vi morgenmad og "konsulterede" Dr. Nielsen.

Efter at have pakket foldecyklerne sammen, tanket vand og solgt møntkortene, sejlede vi vest ud af Svendborgsund, mod vort nye mål: Skarø.

Skarø

Fakta:

Pris: 120 kr. pr. overnatning inkl. strøm og vand.

Bad kostede 5 kr. for ca. 4 minutter.

På Skarø blev der øvet knob, spist frokost og hygget. Efter frokosten ville pigerne solbade, mens Holger og Bjarne gik en tur rundt på øen.

De var ovre på øens modsatte side, for at se, hvordan badestranden så ud der. På vejen besøgte de kirken, og kom forbi øens Købmandshandel, hvor Anne Kirketerp (tidl. ansat hos Bankdata) er købmand. Købmandshandelen var desværre lukket, så de fik ikke talt med Anne.

Mandag, den 23. juli

Vi stod op ved 8-tiden, og besluttede at gøre klar til afgang mod Drejø, og tage morgenmaden i Drejø Gl. Havn. Vejret var flot solskin, og der blæste en frisk vind fra sydvest.

Kl. 9.16 smed vi fortøjningerne, og sejlede ud af Skarø havn. Vandet udenfor havnen var relativt stille, da det lå i læ af øen, men da vi rundede nordspidsen af Skarø med kurs mod sydvest, fik vi vinden og bølgerne ind forfra. Det gav en del søgang på turen.

Drejø Gl. Havn anløbes gennem en smal og ikke ret dyb sejlrende. Da vi ankom var havnen allerede propfuld, så vi besluttede hurtigt at forlade havnen, og sejle til Søby i stedet.

Nu var det pigernes tur til at sejle. I en "herreløs" båd forcerede vi store bølger, og skumsprøjt stod i kaskader ind over båden. Kursen blev holdt flot, og vi havde kurs mod Søby Havn.

Ca. 3 sømil fra Søby gik den automatiske lænsepumpe i gang. Det måtte betyde, at der var vand i bunden af båden(!)

Der blev åbnet ned til motorrummet, og Holger kunne meddele, at der dryppede vand fra kølevandssystemet - og at lænsepumpen ikke lænsede noget vand... Skaden var ikke større end at vi kunne sejle i havn, og prøve at fixe det der.

Søby

Fakta:

Pris: 105 kr. pr. overnatning inkl. strøm og vand.

Bad kostede 10 kr. for tid nok til at skipper kunne blive ren.

Vi ankom til Søby kl. 11.17, efter at have forsøgt at lænse båden udenfor havnen. Det lykkedes ikke, da det senere skulle vise sig, at den manuelle lænsepumpe var stoppet til. Heldigvis havde vi en dygtig mekaniker med ombord, så vi bevarede roen, og sejlede ind i havnen for at finde den bedste plads. Det lykkedes hurtigt, og så skulle der skaffes. Vi havde jo ikke fået hverken vådt eller tørt...

Solen skinnede fra en skyfri himmel, så der gik ikke mange minutter før pigerne fandt de bedste solpladser, og lagde sig til rette under "grillen", imens mændene prøvede at løse de mekaniske problemer, og verdenssituationen i øvrigt. Der skulle indkøbes rustfrie skruer i XL-Byg på havnen, og der blev prøvesmagt på den lokale øl på byturen.

Både den mekaniske og den automatiske lænsepumpe var defekte. Begge dele blev fixet.

Anne-Marie og Holger var en tur ude at bade ved den nærliggende strand, mens Gitte og Skipper tog sig en velfortjent lur.

Aftensmaden blev indtaget på marinaens restaurant i den flotte aftensol.

Aftenstemning ved Søby Havn

Tirsdag, den 24. juli

Efter morgenmaden sejlede vi over for at tanke 100 L diesel før afgang mod Lyø.

Vejret var flot sommersol og næsten ingen vind.

Lyø

Fakta:

Pris: 120 kr. pr. overnatning inkl. strøm og vand.

Bad kostede 10 kr. for tid nok til at skipper kunne blive ren.

Lyø havn var allerede fyldt op, da vi ankom ved 13-tiden. Vi fik rykket lidt med nogle både, så vi kunne ligge inde ved en bro. Det skulle senere vise sig at være en dårlig ide, for inden aften havde vi 10 sejlbåde fortøjet udenpå stakkels lille Ticto. Mandskaberne fra disse både skulle alle sammen gå hen over vores båd for at komme i land, så det gav en del uro i båden.

Bjarne og Holger var på bådkig hos naboen i en lækker Neptunus 106 på 36 fod, alt imens flere både fortøjede udenpå vores båd.

Anne-Marie fangede lige den danmarksberømte gås i færd med at vaske sine fjer.

Aftensmaden blev tilberedt i og ved fælleskøkkenet, og indtaget ved et bord udenfor, men den flotteste udsigt til havnen, de ca. 50 både for anker og solnedgangen.

Onsdag, den 25. juli

Vi stod op til det flotteste morgen med stort set ingen vind. Vi måtte vente på at de 10 både udenpå os vågnede op, fik spist morgenmad, og blev klar til afgang, så vi gav os god tid til morgenmaden.

Der gik dog ikke lang tid, før de var væk - ved 9.30-tiden var der fri adgang for os. Vi sejlede ved 10-tiden med kurs mod Høruphav.

Vi så marsvin syd for Als.

Høruphav

Gratis internet.

Ankertovet tørres på fordækket - men der kan også være nydelig orden i tovværket. Og så skulle gummibåden lige luftes en tur.

Der er altid noget at gøre på en båd. Lampen hænges reglementeret op, og der udbores drænhul til flagstangen.

Torsdag, den 26. juli

Vi stod op ved 8-tiden til en solrig morgen. Gitte og Holger gjorde cyklerne klar til deres ekskursion til Sønderborg. Karen og Poul skulle besøge os, og vi havde planlagt at sejle til Sønderborg, krydse lidt rundt i Sønderborg havn/Als Sund, og derefter finde en plads i Sønderborg Lystbådehavn.

Gitte og Holger kaldte på os fra kajen i Sønderborg, og vi sejlede ind til dem og lagde til. Vi spiste frokost på en fortovsrestaurant lige ud til havnen.

Sønderborg

Gratis internet.

Gitte cyklede en tur til bl.a. Dybbøl Mølle. Disse billeder er minder fra turen.

Fredag, den 27. juli

Aftensmaden spiste vi på restaurant Colosseum. Vi fik Kong Frederiks livret - og det smagte lækkert.

Lørdag, den 28. juli

Anne-Marie startede dagen med en dukkert ved stranden. Vejret startede fint med solskin, men skiftede til skyet i løbet af formiddagen.

Gitte og Holger følte sig stærkt inspireret og gik også ud for at få en dukkert.

Christoffer, Maria, Alexander og Marie-Louise kom til Sønderborg midt på formiddagen, og fik lidt morgenmad inden afsejling.

Dyvig

Bad kostede 5 kr. for tid nok til at skipper kunne blive ren.

Der var ingen gratis internet, og meget dårlig dækning for mobil bredbånd.

Marie-Louise skulle lige vise, at hun skam havde lært at binde et pælestik. En rigtig sejlerpige...

Søndag, den 29. juli

Bjarne gik i bad allerede 6.30, men gik i seng igen. Vejret var pænt, med let skydække, men udsigten lovede regnvejr sidst på formiddagen.

Først ved 8-tiden stod alle op, og vi besluttede at sejle tidligt, og spise morgenmad på turen.

Det var en meget fin sejltur med en smule regn i starten, men det klarede op, og vi passerede Årø og Haderslev fjord i fint tørvejr.

Man skal respektere bøjerne ved sejlrenden til Dyvig havn. Der er ikke meget vand på ydersiden af mærkerne.

Vi spiste morgenmad på vej ud af Dyvig i helt fladt vand. Derefter var der en teenager, som ikke var helt færdig med at sove....

Marie-Louise sov ca. 2½ time, indtil vi nærmede os Haderslev havn.

Haderslev

Fakta:

Pris: 110 kr. pr. overnatning inkl. strøm og vand.

Bad kostede 5 kr. for ubegrænset tid.

Gratis internet.

Vi fik en fin plads helt inde i den inderste del af Haderslev havn, ved Haderslev Sejlforening, hvor vi lå kun 20 meter fra toiletter og bad, og ganske tæt på indkøb og gågade. Havnepengene skulle puttes i en kuvert og afleveres i en postkasse ved havnekontoret. Ved aftenstid kom havnemesteren rundt til de både, som havde betalt, og satte en kvitteringsstrimmel på båden.

Et bad kostede 5,- kr., som skulle indkastes i en revne i muren ind til havnekontoret. Her endte mønterne i en kasse, og havde ingen sammenhæng med tildelingen af varmt vand. Enkel og billig løsning - og klubben får et tilskud til det varme vand.

Vi spiste lidt frokost først på eftermiddagen, og sidst på eftermiddagen gik vi i land for at se på byen. Vi noterede os, at der var mange pizzariaer, som var med i "Just Eat", så vi fik den ide, at vi ville prøve at bestille vores aftensmad via internettet.

Vi bestilte tre indbagte pizzaer til levering på havnen, bådplads 38, og var spændte på, om pizzabuddet kunne finde os. Han måtte da også ringe for at få lidt vejvisning, men han fandt os til sidst.

Mandag, den 30. juli

Holger og Bjarne stod op ved 8-tiden og gik i bad. Marie-Louise blev vækket ca. 8.45, og kunne sætte sig til at veldækket morgenbord med kogte æg, masser af oste, og varm kaffe/kakao. Hvad mere kan man ønske sig....?

Vejret var flot solskin fra morgenen af, men blev til skiftende vejr med byger og solskin en på formiddagen, og resten af dagen.

Dagen blev brugt til diverse sysler, lynlåsene blev smurt med smøremiddel, manglende trykknapper blev monteret, instrumentpanel blev skilt og samlet,

og Marie-Louise flettede nogle flotte snore med "abehænder" til at binde i lynlåsene på kalechen.

Marie-Louise tog afsted med X-bus 900X fra Haderslev busstation kl. 15.38.

Derefter gik vi i gang med forskellige projekter på båden. Det største projekt var nok at få toiletpumpen til at virke. Holger viste nogle af sine mange talenter, og en passende portion stædighed, og fik toilettet til at fungere som nyt.

Succesen blev fejret på restaurant RAS (Ras2ranten) med Mørbrad a'la creme - virkelig lækkert måltid.

Tirsdag, den 31. juli

Vi stod op til en flot solskinsmorgen ved 8-tiden, og gik i bad. Derefter handlede vi ind i Rema1000 og spiste morgenmad inkl. kogte æg.

Ca. kl. 10.30 var vi klar til afgang, og satte kursen mod øst, ud af Haderslev fjord. Destination: Skærbæk.

Vi så et marsvin på vej ud af fjorden, men nåede desværre ikke at tage et billede. Du må tro på os...

Da vi nåede ud i Lillebælt tiltog vinden en smule, til en sydvestlig 8 - 13 m/s. Der skulle styres ret aktivt på denne tur, da vi surfede på bølgetoppene, og blev smidt lidt rundt i forskellige retninger. Vi kan dog se på gps-sporet på SkyEye, at vi har haft den rigtige retning hele tiden.

Skærbæk

Fakta:

Pris: 100 kr. pr. overnatning inkl. strøm og vand.

Bad krævede poletter, som kunne købes hos havnefogeden for 5 kr. stykket for 3 minutter.

Vi satte LED-lys op under hylderne i pantryet, og spiste derefter aftensmad på havne-cafeteriet.

Ved 20-tiden besøgte Karen og Poul os på båden, medbringende en kande kaffe og en Othello lagkage.

Onsdag, den 1. august

Vi stod op ca. kl. 8 til flot solskin. Bjarne besøgte Poul i fiskehuset på havnen, og fik de lækreste fisk med sig hjem til båden.

Efter morgenmaden blev båden vasket, og vi sejlede af sted mod Middelfart.

Middelfart - Kulturøen

Fakta:

Pris: 180 kr. pr. overnatning inkl. strøm og vand.

Havnepengene kunne betales på Turistkontoret i Kulturøen, eller direkte til havnefogeden.

Bad kostede 5 kr. for 3 minutter.

Koden til toilet og bad var 2040.

Der var flere ledige gæstepladser ved Kulturøen i Middelfart, så vi valgte den bedste af dem - på indersiden, ikke langt fra toiletter og bad.

Vi ledte efter en automat, hvor vi kunne betale havnepenge, men fandt ud af, at det kunne betales på Turistkontoret.

Vi fik besøg af Holgers kollega, Alex og Maike med et par af deres børn, da de skulle aflevere Holgers bil. De blev budt på en forfriskning. Mens de var på besøg fik vi selskab af en svanefamilie med tre svaneunger, og vi så svanefar foretage en landing i havnen, som en albatros ikke kunne have gjort mere klodset. Den var faktisk ved at sejle/flyve ind i kajkanten, men fik dog stoppet i sidste øjeblik.

(Bemærk, at Alex "stjal" børnenes sodavand, da han skulle fotograferes - men han drak den ikke... )

Kl. 16.00 gik Holger og Bjarne i biografen for at se Ice Age 4 i 3D. Det var en rigtig sjov oplevelse.

Filmen kan absolut anbefales til børn og barnlige sjæle...

Efter filmen fik vi besøg af den sejlende bager fra Strib, som tog imod bestilling på morgenbrød, bragt direkte til båden. Vi bestilte 4 grove rundstykker og et groft franskbrød, og han lovede at levere det ca. kl. 8.45 næste morgen.

Ved 20-tiden tog Holger bilen hjem for at hente nogle ting til projekterne i båden, og overnatte hjemme.

Bjarne gik en aftentur i det fantastiske vejr, og gik tilbage til båden for at skrive dagbog.

Torsdag, den 2. august

Bjarne blev vækket af at Strib-bageren sejlede rundt i havnen ved 8-tiden for at levere brød. Vi fik dog først vores levering kl. 9.00, næsten samtidig med at Holger dukkede op.

Efter morgenmaden kørte vi på shoppingtur. Først ud til Middelfart Marinecenter, hvor vi bl.a. købte en ny flagstangsholder til montering på agterpulpitten, og LED pærer til styrbord og bagbord lanterner.

Dernæst til XL-Byg efter skruer til indvendige håndgreb, autoreservedelsbutik efter instrumentpærer, og T-hansen for at ose...

På vejen tilbage købte vi mad ind i Kvickly.

Vi fik besøg af Hanne og Kristian midt på eftermiddagen. Vi delte en håndfuld øl, og gik derefter til torvet for at høre jazzmusik. Senere gik vi til teltet i Gammelhavn for at høre bl.a. Outlandish.

Fredag, den 3. august

Vi stod op ved 7.30-tiden og gik i bad. Derefter afgang i bil ud til Hanne, som havde inviteret på morgenkaffe. Rigtig hyggeligt...

På vejen tilbage kørte vi ind til marinebutikken ved havnen i Kolding, for at se, om vi kunne få et kontaktpanel i messing. Det lykkedes!

Tilbage på båden blev der trukket ledninger til de nye LED lysbånd, og det nye kontaktpanel blev monteret. Det blev bare så flot. Skipper er glad

Vi blev godt underholdt af jazzmusik på kajen, lige ud for vores bådplads.

Anne-Marie ankom med tog til Middelfart kl. 14.48, og vi spiste aftensmad på Café Edsberg ved Middelfart Sparekasse kl. 19.00.

Derefter fortsatte Anne-Marie og Holger op i byen for at høre lidt jazzmusik sammen med Hanne og Kristian. Bjarne var ikke helt på toppen, og gik derfor tilbage til båden.

Ved 23.30-tiden vendte selskabet tilbage til båden for at afslutte aftenen med Irish Coffee - højrystede og meget "kloge"....

Lørdag, den 4. august

Vi blev vækket ved 5-tiden af en flok unge mennesker, som meget støjende kravlede om bord på en speedbåd, og spillede høj discomusik.

Anne-Marie og Bjarne valgte at gå tidligt i bad, og lægge sig igen for at sove lidt mere. Vi stod alle op ved 8-30-tiden, og spiste morgenmad.

Vi sejlede afsted mod Endelave kl. 11.07, og valgte at sejle til Fredericia, dels for at se den nye lystbådehavn, dels for at tanke diesel på båden, hvis det var billigt nok. Prisen var 11,89 kr., hvilket var billigere end de fleste steder, hvor vi har kigget diesel-priser i ferien.

Kl. 11.54 sejlede vi videre med Endelave som mål. Det var en fantastisk tur med godt tørvejr det meste af vejen, og en let vind fra syd-øst.

Vi ankom til Endelave efter knap 3 timers sejlads. De var ikke mange både i havnen, så vi sejlede ind i det nye bassin, næsten helt op til den nye toiletbygning. Der lå Heidi og Morten fra Klostervej i Ry, så vi fortøjede ved siden af dem. Det er dejligt at have en havnenabo, som man kan snakke med...

Krabbe væddeløb er meget populært blandt børnene - og de voksne deltager naturligvis gerne som tilskuere...

Vi cyklede en lille tur ud på syd-øen for at se, om vi kunne finde en sti langs med vandet. Det lykkedes ikke, før det begyndte at regne, så vi skyndte os at køre hen til kroen. Der tog Lars og Hanne imod os atter en gang, og vi fik dagens middag med en fadøl til i krostuen, mens vi så lidt OL herre-håndbold. Danmark tabte stort, så det var ikke særligt opmuntrende.

Aftenhygge hos Morten og Heidi. Verdenssituationen blev vendt og drejet...

Søndag, den 5. august

Vi stod op ved 8-30-tiden, da Anne-Marie pludselig kom i tanke om, at hun havde bestilt morgenbrød til afhentning senest kl. 9.00.

Anne-Marie gik i bad imens Bjarne hente morgenbrødet.

Vejret kunne ikke være bedre. Solskin fra en skyfri himmel og svag vind.

Efter morgenmaden var der almindelig havnehygge, øl-deling, smalltalk og krabbevæddeløb.

Ved frokosttid cyklede vi hen til kroen for at få lidt godt at spise (vi fik Hannes lækre fiskeplatte), hvorefter vi cyklede ud på en rundtur mod øst.

Det blev en tur med forhindringer, da vi kørte forkert, og havnede på en sumpet mark.

Anne-Marie fik en dejlig (siger hun) dukkert ved stranden, imens Bjarne pakkede gjorde båden klar til afsejling. En god arbejdsfordeling, som begge vist har det fint med...

Kl. 16.42 var vi klar til afgang, og satte kursen mod vores sidste havn på sommertogtet: Horsens.

Mandag, den 6. august

Bjarne sov i båden, og kørte med i lastvognen, da vi blev hentet af Peter kl. 8.30 i silende regn.