Sommertogt 2013 - Aarhus Bugten - Isefjorden - Nordfyn - Endelave

Find båden med:

Denne logbog er skrevet af Bjarne, skipper på det gode skib "Ticto", til fornøjelse for hvem der måtte finde den.

 

Anvendelse af oplysningerne heri sker helt og aldeles på den besøgendes eget ansvar.

Skipper kan på ingen måde drages til ansvar - såvel direkte som indirekte - for nogen skader, gener eller tab, der måtte være konsekvensen af brugen eller misbrugen af informationer fra logbogen.

 

Personer, som medvirker i logbogens billeder er ikke blevet spurgt først, og kan derfor ansøge om at få deres billede fjernet fra logbogen, hvis det skulle virke kompromitterende, eller på anden måde overskride personlige grænser. Skipper vil herefter vurdere, om kravet er berettiget.

 

Resumé over sejlturene

Lørdag, den 29. juni:

Hou – Tunø kl. 09.15 – 10.15

( 9 sømil - 1 t.)

Mandag, den 1. juli:

Tunø - Ebeltoft kl. 07.34 - 10.17
(med en runde omkring Georg Stage)

(20 sømil - 2 t. 43 min.)

Tirsdag, den 2. juli:

Ebeltoft - Egå Marina kl. 16.18 - 19.07

(21 sømil - 2 t. 49 min.)

Onsdag, den 3. juli:

Egå Marina - Marselisborg kl. 08.25 - 09.15
Se billeder fra Tall Ships Races 2013 i Aarhus
her

( 6 sømil - 50 min.)

Mandag, den 8. juli:

Marselisborg - Lynæs kl. 10.13 - 18.47

(60 sømil - 8 t. 34 min.)

Torsdag, den 11. juli:

Lynæs - Marbæk kl. 13.16 - 15.16

(14 sømil - 2 t.)

Fredag, den 12. juli:

Marbæk - Roskilde kl. 10.09 - 11.46

(12 sømil - 1 t. 37 min.)

Tirsdag, den 16. juli:

Roskilde - Nykøbing Sjælland kl. 13.33 - 17.15

(40 sømil - 3 t. 42 min.)

Onsdag, den 17. juli:

Nykøbing Sjælland - Rørvig kl. 11.41 - 12.25

Rørvig l Korshavn kl. 15.10 - 21.38

( 4 sømil - 44 min.)

(60 sømil - 6 t. 28 min.)

Torsdag, den 18. juli:

Korshavn - Kerteminde kl. 11.37 - 13.50

(20 sømil - 2 t. 13 min.)

Søndag, den 21. juli:

Kerteminde - Odense kl. 10.10 - 14.51

(43 sømil - 4 t. 41 min.)

Mandag, den 22. juli:

Odense - Boels Bro kl. 16.43 - 18.09

(10 sømil - 1 t. 26 min.)

Tirsdag, den 23. juli:

Boels Bro - Bogense kl. 07.14 - 10.32

(30 sømil - 3 t. 18 min.)

Onsdag, den 24. juli:

Bogense - Endelave kl. 09.15 - 11.00

(17 sømil - 1 t. 45 min.)

Fredag, den 26. juli:

Endelave - Horsens kl. 10.11 - 12.15

(18 sømil - 2 t. 5 min.)

 

 

 

 

Sejlads i alt

384 sømil - ca. 46 timer

 

Diesel tankninger

122,52 liter ä 10,89 kr. i alt 1.334,24 kr. i Hou Havn den 27. juni.

123.45 liter ä 11,56 kr. i alt 1.427,08 kr. i Marselisborg Lystbådehavn den 8. juli.

100,00 liter á 12,00 kr. i alt 1.200,00 kr. i Nykøbing Sjælland Havn den 17. juli.

125,50 liter á 12,00 kr. i alt 1.506,00 kr. i Kerteminde Havn den 21. juli.

 

I alt 471,47 liter til i alt 5.467,32 kr., hvilket giver et gennemsnit for hele turen på 1,23 liter/sømil

 

Du kan se et billede i stor størrelse ved at klikke på det.

 

Torsdag, den 27. juni

Kl. 15.00 blev "Ticto" løftet op på en blokvogn, og kørt fra Ry Marina til Hou havn, ca. 25 km syd for Aarhus.

Bjarne ("Skipper") kørte med vognmanden og lod bilen stå i Ry, så Anne-Marie kunne følge efter, når hun fik fri fra arbejde. Han benyttede ventetiden til at fylde tankene, vand i bagbord side, og diesel i styrbord side.

 

 

 

Da Anne-Marie ankom til Hou sejlede vi om i Marinaen og fandt en god plads, ikke langt fra toiletbygningen. Vi blev i båden og overnattede, og Skipper kørte derfra på arbejde fredag.

 

Hou

Fakta:

Pris: 150 kr. pr. overnatning.

Betaling for strøm og bad.

Der var adgang til toiletbygningen med havnekort.

Fri Wifi.

 

 

 

Fredag, den 28. juni

Skipper stod op kl. 05.30 for at køre på arbejde (via Ry + bager for feriebrød). Anne-Marie sov længe, og brugte dagen på "lidt" telefonsnak, oprydning og rengøring i båden.

Kl. 16.30 hentede Skipper Christoffer hjemme i Aarhus, og de kørte sammen til Hou. Efter hyggelig aftensmad (pizza i "Skuden") kørte Christoffer vores bil hjem til Aarhus, hvor den skulle stå i en uges tid, indtil vi skulle bruge den under Tall Ships Races.

 

 

 

Lørdag, den 29. juni

Kl. 09.00 sejlede vi af sted på togtets første etape. Kursen blev sat mod Tunø. Vejret var koldt (13 grader), vinden var frisk, 6 - 7 m/s fra sydøst.

 

 

Tunø er en populær havn med masser af liv og atmosfære, men gæstefaciliteterne kunne trænge til en modernisering.

 

Tunø

Fakta:

Pris: 145 kr. pr. overnatning.

Betaling for strøm, vand og bad.

Der var fri adgang til toiletbygningen.

Fri Wifi, men ingen forbindelse til routeren. Meget dårlig mobil bredbåndsforbindelse. Kommunen arbejder på en forbedring...

 

 

Vi fandt en plads, hvor vi kunne ligge langskibs, så ind- og udstigning var nemt. Vi var heldige at der ikke var nogen andre både, der lagde til på ydersiden af vores båd. Ved havnen mødte vi Lotte og P fra Havndal. De var med et sølvbryllupsselskab med Tunø færgen, og skulle spise frokost på Kroen.

Vi gik en tur op for at se på byen, og købe lidt ind til aftensmaden, bl.a. Tunø kartofler - mums!!

 

 

Vi faldt i snak med Gunner og Lone Ulriksen fra Nykøbing Mors, som lå lige bag os i en Nidelv 28 fra 1988. Vi havde mange sammenfaldende interesser omkring sejladsen og bådene, så snakken faldt let.

 

 

Søndag, den 30. juni

Vi stod op ved 8.30-tiden og spiste morgenmad. sidst på formiddagen gik vi af sted på en ø-rundtur langs stranden, en tur på ca. 8 km. Vinden var kraftig fra vest, så der var brug for vindjakkerne. Turen to knap 3 timer

 

 

 

 

Mandag, den 1. juli

Vi stod op ved 7.00-tiden da Lone og Gunner sejlede af sted mod Hals, en tur på ca. 12 timer (med selvstyrer).

Vi besluttede os for at tage af sted efter et morgenbad, og købe ind i Ebeltoft til morgenmad. Vinden var svag 3 - 4 m/s. Det var overskyet og let diset.

 

 

Da vi kom til Ebeltoft Vig lå Georg Stage foran os, så vi sejlede lige et smut derhen, for at se, om Alexander var i gang med noget spændende.

Det så ud til at de havde en lektion i knob-binding, så vi vinkede forsigtigt til Alexander og sejlede ind til Ebeltoft Marina.

Vores antagelse viste sig at være rigtig - de var i gang med midtvejs-eksamen i bl.a. navigation, sømandskab og motorlære.

 

 

 

Ebeltoft

Fakta:

Pris: 130 kr. pr. overnatning.

Betaling for strøm og bad.

Adgang til toiletbygningen med havnekort.

Ingen Wifi.

 

 

Vi lå i Ebeltoft Marina i skiftevis solskin og gråvejr med en enkelt byge og slappede af hele dagen.

 

 

 

Skoleskibet Georg Stage fik selskab af bl.a. Skoleskibet Danmark i Ebeltoft Vig

 

 

Tirsdag, den 2. juli

Vi stod op ved 8.00-tiden. Skipper cyklede efter rundstykker, og et tiltrængt morgenmåltid blev indtaget. Vejret var skiftevis varmt solskin, koldt blæsevejr og regnbyger. Det må gerne blive lidt mere stabilt...

 

Vi gik en tur op i byen da vejret så ud til at være stabilt med solen delvist fremme. Vi købte et par småting i Føtex, og spiste frokost på Den Skæve Kro.

 

Derefter gik vi tilbage til båden og gjorde klar til afgang:

Så er båden "let", og vi er på vej mod nye mål. Farvel til Ebeltoft og tak for denne gang.

Farvel til skoleskibene - vi ses i Aarhus.

 

 

Salte skumsprøjt og flotte naturoplevelser - Skippers kone styrer for vildt...

 

Sletterhage Fyr passeres til styrbord i flot solskinsvejr. Hurra for skippers kone når vi ser det flotte fyr.........

 

 

 

Vi valgte at sejle til Egå Marina efter at have studeret vejrudsigten for næste dag, da det så ud til at blive en blæsende dag med vind fra sydøst. Dermed skulle vi kunne sejle langs kysten til Aarhus, og undgå de værste bølger. Vi skulle blive klogere...

 

Egå

Fakta:

Pris: 140 kr. pr. overnatning inkl. strøm og vand.

Betaling for bad.

Der var adgang til toiletbygningen med kort.

Ingen Wifi.

 

 

 

 

Onsdag, den 3. juli

Vi stod op ved 7.30-tiden, gik i bad og gjorde klar til afsejling. Vejret var overskyet og lidt blæsende. DMI havde lovet stigende vindstyrke hen over formiddagen, så det gjaldt om at komme af sted tidligst muligt - eller vente til aften, hvor vinden skulle løje af.

 

Med vinden fra sydøst var bølgerne i Aarhus Bugten ret store, i betragtning af, at det kun blæste ca. vindstyrke 5. Vi fik en lidt urolig tur, hvor vi fik afprøvet, hvad der var surret forsvarligt fast i båden. Resten lå i bunden af båden.

 

 

 

Da vi nærmede os Aarhus havnefront lå bl.a. det nye Light House og "Isbjerget" og lyste op.

 

Træskibene var så småt begyndt at ankomme til Aarhus Havn.

 

Så er Marselisborg Marina i sigte - rart at komme i roligt vand igen...

 

Marselisborg

Fakta:

Pris: 140 kr. pr. overnatning.

Betaling for strøm og bad.

Der var adgang til toiletbygningen med kort.

Fri Wifi med TDC kode.

 

Vi fik en plads ved en flydebro med sidebroer, så det var nemt at fortøje. Sidebroerne blev båret oppe af et par luftbeholdere med en bæreevne, svarende til kun én person (!) hvilket blev helt tydeligt, at Skipper trådte ned på broen samtidig med at Anne-Marie stod ude på spidsen og var i gang med fortøjningerne.

 

Maika trængte til at blive børstet. Bagefter var det bådens tur til at blive vasket, efter et par ture med megen saltholdig skumsprøjt.

 

 

 

Torsdag, den 4. juli

Denne morgen løb Anne-Marie en lille morgentur med hunden. Vi skulle være klar til at gå ind til Tall Ships Races for at tage imod Georg Stage ved ankomsten til Aarhus Havn, så Marie-Louise blev vækket ved 9-tiden.

Georg Stage lagde til kaj ca. kl. 11.00. Kaptajn Joacim Bøllehuus lavede en flot "parallelparkering" (han vendte Georg "på en tallerken" og bakkede ind på plads) foran Skoleskibet Danmark. Der gik dog et kvarters tid inden Alexander havde tid til at tale med os. Og hvor havde vi dog glædet os til gensynet.

 

Se mange flere billeder fra Tall Ships Races 2013 i Aarhus her

 

 

Herligt gensyn med sømanden i den flotte uniform.

 

 

 

 

Fredag, den 5. juli

Vi stod op ved 8.00-tiden, og slappede af i båden indtil midt på eftermiddagen, hvor der skulle være Crew Parade. Alle skibe stillede med et hold til paraden, og de gik en runde i Aarhus midtby. Der var mange forskelligartede og festlige indslag.

 

Georg Stage sang Shanty sange

 

 

 

 

 

Stramme miner fra den mexicanske besætning

 

I vikingelandsbyen var der gang i værkstederne, og der blev tilberedt laks ved bålet.

 

"Hvem sidder der på stenen, med iPhone i sin hånd..." - et tiltrængt hvil.

 

Charlotte og Tage sporede os i mængden. Har de mon fundet vores GPS-track...?

 

 

Lørdag, den 6. juli

Vi stod op ved 7.30-tiden og kørte til Ry for at slå græsplænen og hente et par ting til båden. Derefter blev bilen efterladt i carporten, og vi tog Arrivas bud på offentlig transport fra Ry til Aarhus. Det var et FULDSTÆNDIG proppet tog, hvor vi fik et par ledige ståpladser i en ulidelig varme.

 

På vejen tilbage til Marinaen mødte vi Kari, Allan og Sia, som var på vej ned for at besøge os i båden. Lidt efter ankom Holger med proviant og udstyr til opsugning af det olieholdige vand, som lå i bunden af motorrummet.

 

 

Da det blev Sias sovetid tog de af sted, og vi gik sammen med Holger ind til Tall Ships Races. Alexander havde vagt på Georg Stage hele dagen. Han havde landgangs vagten, da vi kom.

 

Kirsten og Steen kom med pigerne og gæstehunden "Simba", bl.a. for at redde skibshunden "Maika" fra flere maritime strabadser. Maika skulle på ferie i Erritsø i de sidste tre uger af vores sejltogt. Tak for det.

 

Anne-Marie havde vundet billetter hos Arriva til en reception på den russiske fregat "Shtandart". Der deltog vi sammen med Holger, og vi smagte dejlig "skipperdrik" (noget med the, rom og honning), og fik god, russisk mad.

 

 

 

 

Søndag, den 7. juli

Vi sov længe denne morgen. Vore ben var lidt ømme af de mange timers traven frem og tilbage mellem marinaen og Aarhus Havn, og frem og tilbage mellem skibene ved Tall Ships Races.

 

Søndag kl. 12.00 var det tid for Georg Stages afsejling mod Helsinki. Søfolkene blev sendt i masterne for at sætte sejlene, og Georg gled stilfuldt ud af havnen med fuld sejlføring. Et rørende øjeblik for de stolte forældre.

 

 

 

Vi cyklede tilbage til båden og sejlede ud i Aarhus Bugten for at sige et sidste farvel til Alexander, Georg og de andre.

Det var vi ikke alene om. Der var rigtig mange lystsejlere, som havde fået samme gode ide.

 

 

 

Farvel Alexander, farvel Georg - god rejse!

 

Vi blev flyttet til en ny plads for den sidste nat, da ejeren af vores plads var nødt til at afbryde ferieturen før forventet.

 

 

Mandag, den 8. juli

Efter morgen-løbeturen (Anne-Marie og Christoffer) og lidt morgenmad var vi klar til den lange tur til Isefjorden. Vi fyldte dieseltanken og sejlede af sted kl. 10.15 i flot solskin og let vind fra nordvest.

 

Vi fik en fin tur, dog med lidt større bølger end vi havde lyst på, på så lang en tur (8½ time). Bølgerne kom ind skråt bagfra, så der skulle styres en del, og vi blev skubbet lidt rundt med. Nu har skipper skrevet en autopilot på ønskesedlen... 

 

På turen måtte vi konstatere at vores gamle båd drypper lidt vand i bunden af motorrummet, hvis vi sejler med mere end 2.000 omdr./min. Så er der noget til vores foretrukne servicemand at se på, næste gang han besøger Ticto

Det betød, at turen kom til at tage en times tid mere end den havde behøvet.

 

 

 

 

Der skaffes - en ikke helt nem opgave, når båden gynger kraftigt.
Køleskabet tømte nærmest sig selv, da døren blev åbnet...

 

 

Lysfyret Sjællands Rev N passeredes kl. 15.10, og vi drejede over mod Isefjorden, hvor vi anløb Lynæs Marina kl. 18.47.

 

Lynæs

Fakta:

Pris: 150 kr. pr. overnatning inkl. strøm, vand og bad.

Der var adgang til toiletbygningen med kode.

Fri Wifi.

 

Tre sultne sømænd indtog et tiltrængt og meget lækkert aftensmåltid på Lynæs Kro.

 

 

 

Tirsdag, den 9. juli

Dagens vejr var rigtig sommerligt med solen skinnende fra en helt skyfri himmel.

I dag var der dømt afslapning. Nåh ja, lige bortset fra at Christoffer brugte Ticto som kreativt fitnesscenter

Eneste hårde job var at Christoffer og Skipper skulle vaske båden, som var dækket af salt efter gårsdagens lange sejltur.

 

 

 

Efter solbadning og Skippers velfortjente middagslur (med lyd på) gik vi en tur til Hundested. Der besøgte vi en Sandskulptur Festival med en samling meget flotte sandskulpturer over temaer fra eventyr og røverhistorier.

 

Derefter spiste vi aftensmad på Restaurant Nemo på Hundested Havn, og fik en "isdessert" hos Vaffelhjørnet. Lækkert!.

 

 

 

 

Onsdag, den 10. juli

Vi stod op ved 8.00-tiden og gjorde klar til en spadseretur ud til Else og Holger (Anne-Maries farbror og hustru) i deres sommerhus i Hald. En tur på ca. 10 km. langs vandet.

Gitte (Anne-Maries søster) og Erik kom til aftensmad, og Erik kørte os tilbage til båden efter en rigtig hyggelig dag i Hald.

Gitte blev om bord og overnattede for at sejle med ned mod Roskilde den efterfølgende dag.

 

 

 

 

Torsdag, den 11. juli

Vi stod op ved 8.00-tiden og gjorde klar til morgenskafning. Der skulle købes brød hos købmanden, hvilket Skipper sørgede for. Der var nemlig nogle søde piger hos købmanden...

 

Knap var vi færdige med morgenmaden før Else og Holger aflagde os et besøg på båden. De viste sig fra deres søstærke side, og blev om bord indtil vi havde serveret kaffe og frokost for dem.

 

 

Vi sejlede ind i Roskilde Fjord kl. 13.16 og sejlede under Kronprins Frederiks Bro i Frederikssund efter at have afmonteret mast og antenne. Vi var ikke sikker på at vi kunne sejle under broen, som havde en frihøjde på 3,10 m.

 

 

 

To timer efter afsejling lagde vi til i Marbæk Lystbådehavn ved Frederikssund.

Da vi tilsluttede vores landstrøm mistede hele broen strømmen, og efter lidt fejlsøgning viste det sig, at der var kommet vand ind i et af stikkene på vores el-tilslutning. Det blev skilt ad og tørret i solen, og så virkede det igen.

 

Erik tilsluttede sig selskabet efter endt arbejdsdag, og vi spiste lækker grillmad ved sejlklubbens klubhus. Desserten fik vi hos en vaffelbager i Jægerspris - rigtig lækre isvafler - mums!.

 

Marbæk

Fakta:

Pris: 125 kr. pr. overnatning inkl. strøm, vand og bad.

Pengene skulle afleveres i en kuvert ved Havnekontoret.

Der var fri adgang til en lidt primitiv og uhumsk toiletbygning.

Ingen Wifi.

 

 

 

 

Fredag, den 12. juli

Vi stod op ved 9.00-tiden, tog lidt hurtig morgenmad, og satte kursen mod Roskilde. Vejret var solskin fra en skyfri himmel, og der var meget svag vind fra nord.

Det blev en stille og rolig sejltur - næsten som at sejle på Silkeborgsøerne. Blot var der en masse bøjer, som skulle respekteres, for flere steder var der en smal sejlrende med under en meter vanddybde udenfor afmærkningerne.

 

Vi fandt en fin plads i den gamle del af Roskilde havn, hvor vi kunne lægge til sideskibs.

 

 

 

 

 

Roskilde

Fakta:

Pris: 110 kr. pr. overnatning inkl. strøm og vand. Bad kostede 10 kr. pr. polet.

Der var adgang til en lille, OK toiletbygning med kode.

Gratis Wifi.

 

Fortøjningerne var netop gjort fast, da Skippers mobil ringede. Det var Lene Stenbjerg, som meldte ankomsten for en delegation fra hans arbejdsplads, JN Data.

2 x Lene, Conni og Michael gjorde et indhug i Skippers forplejning (fremgår ikke af billedet, da vi jo ikke drikker alkohol i arbejdstiden...). Rigtig hyggeligt!

 

 

Sidst på eftermiddagen kom Gitte og Erik fra arbejde, og vi gik op i byen for at finde et godt spisested. Vi valgte Rib House, hvor vi fik rigtig god mad til ok priser.

Christoffer fik Spare ribs ad libitum, hvilket var lige ved at blive en underskudsforretning for restauranten.

Gitte blev om bord og sov sammen med os.

 

 

 

 

Lørdag, den 13. juli

Vi stod op ved 9.00-tiden og gjorde klar til endnu en meget varm solskinsdag.

Vi manglede brød og mælk til morgenbordet, så Christoffer løb op til en bager for at købe ind. Brødet var stadig varmt da han kom tilbage...

 

På fortøjningerne sad svalerne og hyggede sig. Søde så de ud, de små skiderikker - de skulle finde sig et toilet i stedet for at plette Skippers båd!

Christoffer var derfor nødt til at vaske båden denne morgen.

Gitte og Christoffer cyklede på shoppingtur, hvor de skulle købe en iPad til Gitte og lidt pålæg til frokosten. Samtidig fik Skipper tømt vand ud af motorrummet.

 

 

 

Nadia kom på besøg sidst på eftermiddagen. Hun kunne deltage i iPad begejstringen, samtidig med at Christoffer meget pædagogisk indførte  Gitte i Apple-universet.

Vi overvejer at omdøbe båden fra "Ticto" til "iBoat" med alle disse ombordværende iPhones og iPads.

 

 

Aftensmaden bestod af gode pizzaer hos Vikingernes Spisested lige ved havnen.

 

 

En halv time over midnat cyklede Nadia de 35 km tilbage til sin lejlighed i København.

Du er for sej, Nadia

 

 

Søndag, den 14. juli

Vi stod op ved 8.00-tiden. Lækkert morgenbrød blev bragt af Sailor in spe, Erik

Gitte afmønstrede ved middagstid, og besætningen gav båden en tiltrængt omgang vask og støvsugning.

Sidst på eftermiddagen kom Skippers svenske fætter, Peter med familie, Annastina, Alexandra og Nicholas på besøg på vejen til Kastrup Lufthavn. Der blev lige tid til en kop kaffe med jordbærtærte, og en masse dansk/svensk hygge-snak, inden de måtte videre til check-in.

 

 

Christoffer afmønstrede søndag eftermiddag, og tog toget hjem til Aarhus. Så var der pludselig meget stille i båden....

...nåh-ja, Anne-Marie og Skipper var her jo stadig, men nu havde vi kun hinanden at tage hensyn til. 

Vi gik en aftentur og så på den flotte solnedgang.

 

 

 

Mandag, den 15. juli

Vi stod op ved 8.00-tiden til en lun morgen med overskyet vejr med en smule solskin. Dejligt - vi trænger til et par dage, hvor vi ikke bliver brændt af... (Skipper er nok ikke helt enig med resten af besætningen ).

 

Vi blev inviteret på frokost hos JN Data, og hvem siger nej tak til gratis frokost...?

Michael var så rar at hente os i bil, så vi kom ubesværet til Havsteensvej. Nu kunne Anne-Marie se, hvilke omgivelser finanssektorens ansatte arbejder i på Sjælland - og smage, hvilken frokost de spiser. Tak for mad!

 

Mætte og glade besøgte vi derefter Roskilde Domkirke. Et storslået sted, som er optaget på UNESCO's liste over verdens umistelige kulturarv. Kirken har i århundreder fungeret son de kongeliges gravplads.

 

 

Arkæologer var i gang med udgravning til regentparrets gravmæle i domkirkens Sankt Birgitte-kapel.

 

 

Kong Frederik den 9. og Dronning Ingrid ligger begravet i Frederik Den Niendes begravelsesplads udenfor Domkirken. Bemærk ankeret på gravstenen, som fortæller om Kong Frederik den 9.s kærlighed til søen. Der er meget symbolik i begravelsesstedet. Murene er i håndstrøgne mursten ligesom domkirken, pikstensbelægningen er fra Færøerne, gravstenen er lavet af Grønlandsk granit og bedene er beplantet med planter fra de nordiske lande.

 

 

Den sejlende restaurant M/S Sagafjord sejlede forbi os tre gange dagligt, og forskellige vikingeskibe sejlede forbi med museumsgæster på Vikingeskibsmuseet.

 

 

Vi talte med en Volvo Penta mekaniker, som skulle reparere en af nabobådene, om vores vandspild fra søvandsfilteret. Han kiggede på det, og rådede os til at skifte hele filteret inkl. et rør. Han havde tilfældigvis lige tid til at komme næste dag og skifte det, hvis vi ville have det gjort.

Det aftalte vi at han skulle, så vi kunne sejle resten af ferien med tørt motorrum...

 

 

Tirsdag, den 16. juli

Vi stod op ved 9.00-tiden og Bjarne cyklede efter morgenbrød fra Kvicklys bager. Vejret var solrigt, og fint til sejlads. Efter morgenmaden skulle der ryddes lidt op, og cyklerne skulle pakkes væk. Svalerne grisede dem til, ligesom båden var fyldt med små, grønne pletter overalt.

 

Mekanikeren kom sidst på formiddagen, og snart var kølesystemet tæt - regnede vi med...

 

Efter middag tog vi afsked med Roskilde, og sejlede til Nykøbing Sjælland. Nu skulle det testes, at det var slut med vandspild i motorrummet.

Vi sejlede friskt op gennem Roskilde Fjord og tværs over Isefjorden til Nykøbing Sjælland. Vi passerede under Frederikssund broen uden at afmontere masten denne gang.

 

 

 

Nykøbing Sjælland

Fakta:

Pris: 140 kr. pr. overnatning inkl. strøm og vand. Bad kostede 5 kr. for 3 minutter.

Der var adgang til en lille, OK toiletbygning med kode.

Gratis Wifi.

 

Båden blev fortøjet, og lugen til motorrummet forsigtigt åbnet. Det var ikke spildt noget vand under denne sejlads - herligt! 

Efter en let afvaskning af båden gik vi op i byen og fandt et sted at spise. Det blev til et par ganske gode Stjerneskud hos Restaurant Martin i gågaden.

 

 

Tilbage i båden skulle morgendagens sejltur planlægges. Det så ud til at vinden ville blive 5 - 6 m/s, hvilket skulle gøre det muligt at runde Sjællands Odde og måske sejle til Samsø eller Sejerø. Det ville vi beslutte, når vi så vind og bølger derude.

 

En flot og stille aften i havnen.... 

 

 

 

Onsdag, den 17. juli

Vi stod op ved 8.00-tiden og spiste morgenmad med blødkogte æg. Vi kom i snak med nogle vikinger i et vikingeskib, som lå overfor os på broen. Vi fik en meget entusiastisk indføring i de specielle byggemetoder og -materialer, som anvendes ved bygning af et vikingeskib.

 

Planen var nu at sejle til Ballen på Samsø. Skipper kan bedst lide at have dieseltanken fyldt op, når der er en lang sejltur foran, så vi fyldte 100 liter oveni tanken inden afsejling..

 

 

Da vi kom ud til Rørvig kunne vi se, at det stadig blæste en del ude i Kattegat, så vi blev enige om at sejle ind til Rørvig for at se havnen og spise vores frokost, og vente på at vinden løjede af.

Der var en rigtig god fiskehandler på havnen, så vores frokost gik helt i fisk (...!)

 

Vi faldt i snak med Phillip og Christine, som viste os deres motorbåd (den ses på billederne, lige foran Ticto) - den lækreste 36 fods Jeanneau med flybridge og ALT i udstyr. Hold da helt ferie - der må drømmes....

 

Rørvig

Fakta:

Ingen, da vi kun havde et frokost-stop her.

 

 

 

 

Ved 15-tiden sejlede vi ud fra Rørvig og satte kursen mod Snekkeløbet ved Sjællands Odde. Der var vi efter 2 timer 20 min. sejlads.

Snekkeløbet er markeret med en rød (sydsiden af passagen) og en grøn bøje (nordsiden af passagen), så der er ingen grund til at sejle helt op til Sjællands Rev lysfyr.

 

 

Derfra drejede vi lidt mod syd for at ramme Ballen på Samsø - troede vi.......

Da vi var ca. 8 sømil fra Ballen fik Skipper øje på, at der i Sejlerens havnebeskrivelse stod, at der var Samsø Festival 17.-21. juli. Et opkald til havnefogeden i Ballen bekræftede at havnen var propfuld, og at vi kunne få en plads som den 10. udenpå andre både.

Det havde vi ikke lyst til, så vi opfandt en "plan-B": Vi kunne i stedet sejl ca. 1½ time mere, og overnatte i Korshavn, eller sejle i ca. 2 timer mere, og overnatte på Endelave. Valget faldt på Korshavn, og videre til Kerteminde torsdag.

 

Vi ankom til Korshavn i den flotteste solnedgang.

 

 

 

 

 

Korshavn Fynshoved

Fakta:

Pris: 100 kr. pr. overnatning inkl. strøm.

Der var adgang til en lille, meget ringe toiletbygning uden lys.

Der var ingen bad.

Ingen Wifi, men god 3G forbindelse.

 

Efter fortøjning spiste vi den lækreste laksetærte fra fiskehandelen i Rørvig, gik en lille tur, og gik i seng.

 

 

 

Torsdag, den 18. juli

Vi stod op ved 8.30-tiden, og gik en tur ud på Fyns Hoved. Det var solskinsvejr fra en næsten skyfri himmel.

 

 

 

Derefter sejlede vi af sted mod Kerteminde. Sejlturen startede i frisk modvind med moderate bølger og skumsprøjt om ørerne, indtil vi rundede Fyns Hoved. Derefter var vi hurtigt i læ for vestenvinden, og vi havde en stille og rolig sejlads til Kerteminde.

 

 

 

Kerteminde

Fakta:

Pris: 135 kr. pr. overnatning inkl. strøm og vand.

Hver 3. overnatning er gratis.

Der var adgang med kode til en ny og flot toilet og bad bygning tæt ved vores bro.

Ingen Wifi, men god 3G forbindelse.

 

Båden var dækket af et fedtet lag salt efter det seneste par dages sejladser. Nu var det tid at få det vasket af - og det var heldigvis dejligt solskinsvejr, så Skippers shorts blev hurtigt tørre igen...

 

 

Aftensmaden blev en god pizza fra byens bedste pizzeria og desserten en "Half and half" fra Vaffelhuset.

Amanda fik et besøg, men hun kiggede væk da Skipper klappede hende bagi

Kerteminde havnefront var under ombygning, med trafikale forhindringer til følge. Der etableres et havnemiljø og en ny renæssancehavn, og der åbnes en passage fra byens torv til havnen, som binder det hele sammen.

Det bliver spændende at besøge byen igen til næste år, og se resultatet af anstrengelserne.

 

 

 

Flot solnedgang.

 

 

Fredag, den 19. juli

Vi stod op ved 8.00-tiden og spiste morgenmad. Vejret var solrigt og noget blæsende, så dagen blev brugt til afslapning og læsning. Anne-Marie havde sat sig på "Den tomme plads" - bogens titel.

 

Sidst på eftermiddagen gik vi op i byen for at se nogle af aktiviteterne ved den årlige Kirsebær Festival. Der var hestevognskørsel og masser af boder i byens centrum. Man kunne bl.a. købe Kirsebærtærte og masser af andre kager med kirsebær i. Der var naturligvis også boder med dametøj, så Anne-Marie var nødt til at investere i et par pæne bluser og et par uundværlige bøger...

Selv Skipper fik et par T-shirts med sig hjem.

 

På torvet udnævnte sidste års Kirsebærdronning (hende med den store, røde hat) Bo Damgaard (tidl. programchef hos DR og TV2) til ny Kirsebærminister for 2013-2014. Blandt publikum gik små, søde kirsebærpiger rundt med kurve med søde kirsebær, som man var velkommen til at smage et par stykker af.

 

 

 

 

Efter de højtidelige taler kom popduoen Hush på scenen. Musikken kunne høres over hele den centrale bydel, så vi troede at vi skulle have musik til aftensmaden, da vi satte os foran Tornøes Hotel.

 

Men alt gik galt for den stakkels tjener og hans køkkenchef. Der var flere gæster end forventet, så stressniveauet var tydeligvis forhøjet.

Først glemte han at bringe vore drikkevarer, og måtte efter ca. 40 minutter erkende at han havde glemt vores bestilling.

Ca. 45 minutter efter ankomst fik vi drikkevarerne med forsikring om, at køkkenet var i gang med vores mad. Nu frøs Anne-Marie en smule.

Ca. 15 minutter derefter kom tjeneren og beklagede at køkkenet havde glemt os. Nu tog Anne-Marie en nyindkøbt bluse udenpå sin stropbluse.

Ca. 15 minutter derefter fik vi vores mad - med store beklagelser, og besked om, at mad og drikke var på husets regning (!)

Gratis mad smager jo altid godt, men dette måltid var altså rigtig godt - uanset prisen...

 

 

Endnu en flot aften i Kerteminde...

 

 

Lørdag, den 20. juli

Holger påmønstrede ved 9.15-tiden, og vi spiste et tiltrængt morgenmåltid med lækre, grove rundstykker, blødkogte æg og Dr. Nielsen. Hvem kunne ønske mere...?

Vejret var varmt med solskin fra en skyfri himmel, så vi knappede taget af båden og sad og solede os og svedte bravt.

Holger og Skipper gik på shopping i den lokale skibshandel, og kom tilbage med en håndholdt VHF radio. Så skulle der læses manual og leges med elektronik....

 

 

Hen på eftermiddagen gik vi op i byen for at høre Søs Fenger, og mærke stemningen fra Kirsebær Festivalen.

På vejen derhen så vi på en masse flotte veteranbiler. Der var bl.a. Saab, Ford A, Volvo P1800, Fiat, MG, VW, EMW, Volvo Amazon, Volvo 544, Ford Mustang.

 

 

 

 

Kan du finde Holger på billedet nedenfor til venstre? - Klik på billedet og få hjælp til at finde ham.

På billedet til højre er Søs Fenger på scenen foran et veloplagt publikum.

 

 

Vi havde bestilt bord hos Tornøes Hotel kl. 19.00 på trods af gårdagens lange ventetid. Det kunne da ikke gøres værre (!)

Men ak og ve - de overgik sig selv i ventetid, ineffektivitet og åbenlys stress.

Vi satte os til bordet kl. 19.04, bestilte mad og drikke kl. 19.34, fik forretten kl. 19.59 og fik hovedretten kl. 21.06 (først kødet, senere kartoflerne).

Vi måtte rykke for betjening mindst fem gange, og vi fik aldrig det bestilte salt og peber til forretten. Det lykkedes dog til hovedretten.

De havde nu fået en ny mulighed for at vise, at de kunne gøre det ordentligt, men det lykkedes ikke for dem.

Alt-i-alt en sur smiley fra os til direktøren for Tornøes Hotel.

 

 

 

Søndag, den 21. juli

Anne-Marie stod op ved 6-tiden for at løbe en tur. Resten af besætningen ventede til 7.30.

Efter morgenmaden gjorde vi klar til afsejling mod Odense. Men først skulle vi lige have tanket diesel omme i kanalen.

 

 

 

Vejret var rigtig flot med sol fra en skyfri himmel og svag vind. Vi sejlede stille og roligt op langs Fyns østkyst, rundede Fyns Hoved, og drejede ind mod Odense Fjord. Sejlads inde i fjorden bestemmes meget af sømærker, da der er meget lavvandet. Der er sejlrende en meget stor del af turen ind til Odense.

På vejen sejlede vi forbi Lindø Værftet, og tog lige en afstikker for at se nærmere på deres aktiviteter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odense

Fakta:

Pris: 120 kr. pr. overnatning inkl. strøm og vand.

Der var adgang med kode til toilet og bad bygning inderst i havnen.

Ingen Wifi, men god 3G forbindelse.

 

Efter fortøjning og lidt frokost var det tid for en middagssøvn. Besætningen sov, mens Skipper holdt vagt.

Ved 20-tiden gik vi op til Odense centrum for at se, om det skete noget. Vi gik og vi gik - i alt ca. 10 km i flg. GPS-trackeren.

 

 

Konen med æggene                                  Er det mon en ægte Veksø ?                                    En rutsjebane...?

 

Vent lige, jeg finder det på Krak             Krak fandt ikke noget - godt vi har et kort                  Vovet vinduesdekoration (!)

 

Flot aftenhimmel over Odense

 

 

Mandag, den 22. juli

Vi stod op ved 8.00-tiden og spiste morgenmad efter et tiltrængt morgenbad. Solen stod højt på en skyfri himmel.

Vi blev enige om at bruge dagen i Odense, og sejle mod Korshavn hen på eftermiddagen.

 

Havnefogeden kom lidt før kl. 9 for at opkræve havnepenge. Han fortalte mange spændende historier - vi lærte bl.a. at man kun er berettiget til at gå i røde bukser (korte eller lange), hvis man har sejlet over Atlanterhavet.

 

 

 

 

Vi besøgte butik Tre Trin Ned, hvor vi handlede om prisen på bl.a. et par røde shorts til Holger (som var den eneste af os, der var kvalificeret). Skipper fik et par lækre Naverbukser. Anne-Marie gik tilbage til båden for at stege lidt fedt (=solbade), mens Holger og Skipper fortsatte på rundtur i byen. Der blev smagt på det lokale øl ved åen, kigget arkitektur og spist en lækker frokost hos Bryggeriet på Rådhustorvet..

 

Sidst på eftermiddagen sejlede vi ud fra Odense Havn med kurs mod Korshavn.

 

 

 

Ikke langt fra Lindø Værftet Sejlede vi langsomt ind til den lille, hyggelige havn, Boels Bro, hvortil vi skulle sejle i en gravet, smal sejlrende. Der var ikke ret meget vand under kølen, så vi listede ind i havnen med lav fart.

 

Boels Bro

Fakta:

Privat jollehavn.

Der var fri adgang til klubhuset med toilet.

 

 

 

 

 

Der var ikke noget el-stik til vores landstrøm, så Holger fiksede en forlængerledning med en brugbar kombination af stik. Og så havde vi strøm til opladning af alle vore elektroniske dimser.

 

 

Aftenhimlen var i særklasse flot, og farverne skiftede hele tiden. Det blev taget mange billeder af himlen - dette er kun nogle få....

 

 

 

 

Holger kunne ikke finde nogen 3G forbindelse i båden, så han måtte op på broen for at få kontakt. Senere måtte han igen på broen for at børste tænder inden vi tørnede ind.

Vandstanden var steget en del siden vi var sejlet ind i havnen, så vi var spændte på, om det ville være lavvande, når vi skulle sejle ud den følgende morgen...

 

 

 

Tirsdag, den 23. juli

Vi stod op ved 6.30-tiden og sejlede af sted ved 7-tiden. Morgenmaden måtte vente til vi var ankommet til Bogense.

 

 

Bogense

Fakta:

Pris: 140 kr. pr. overnatning inkl. strøm og vand.

Der var adgang til toilet og bad bygninger flere stedet ved havnen.

Ingen Wifi, men 3G forbindelse.

 

Vi fandt en god plads i kanalhavnen, hvor vi kunne fortøje med siden til. Så var det tid til morgenmad - men ikke ret meget, for det var blevet sent, og vi planlagde at spise frokost ude.

 

 

 

Vi spiste fiskebuffet hos restaurant Fiskehuset på havnen. Det kan anbefales.

 

 

 

Areomøllen er opført i 1942 af F. L. Smith for Bogense Elektricitetsværk og indviet 21. januar 1943.

F.L.S. Areomotor producerede jævnstrøm og var den første danske vindmølle, der udelukkende var beregnet på el-produktion.

Møllen var tre-vinget med et vingefang på 24 meter og - som noget nyt - anbragt på et betontårn.

I 1944 producerede den 102.595 kwh.

 

Areomøllen kunne høres i hele byen og var en alternativ løsning på elektricitet under besættelsestidens knappe brændselsmængde.

Der blev i alt opsat 29 møller af den slags i Danmark. Møllen i Bogense var en af de fire af den store model, mens de 25 andre var to-vingede og havde et vingefang på 17 meter.

Areomøllen var i perioder ustabil og virkede kun med lange pauser imellem.

I 1953 overgik byens elektricitetsværk til vekselstrøm. Samtidig sattes møllen ud af drift og vingerne blev afmonteret.

 

 

Endnu en flot solnedgang, som vi var nødt til at tage en masse billeder af.

Aftensmaden blev hjemmelavet koldskål med Kammerjunkere.

 

 

 

 

Onsdag, den 24. juli

Vi stod op ved 7.00-tiden til endnu en fantastisk, solrig morgen med næsten ingen vind, og begyndte på morgenrutinerne. Morgenmad med blødkogte æg blev fortæret, affaldsposen blev afleveret, badekortet blev solgt, og vi var klar til afsejling mod Endelave.

 

 

 

 

 

 

Det skulle blive en rigtig flot tur med god sigt og mange andre sejlere på vandet.

Da vi ankom til Endelave var der en del ledige pladser, så vi gik helt ind i bunden af det nye bassin. Der gik ikke lang tid inden havnen begyndte at blive fyldt op, så de senest ankomne måtte ligge udenpå hinanden.

 

Endelave

Fakta:

Pris: 145 kr. pr. overnatning inkl. strøm, vand og bad. Der var fri adgang til toilet og bad.

Hverken Wifi eller 3G forbindelse.

 

 

Havnefogeden på Endelave er en særlig institution. Han er overalt i havnen, har overblik over alle de både, som forlader havnen og de nye, som kommer til. Han pifter efter de nye både, og anviser dem plads, og går ikke af vejen for at hjælpe med fortøjningerne, hvis der er vanskeligheder. På billedet har han lige flyttet en gummibåd for en sejler, og står på badebroen med fortøjningerne til den indkommende sejlbåd.

 

 

Havnefogedens vejrstation står på havnen.

 

Vi gik en tur op til Endelave by for at se på forholdene, og spiste et stjerneskud på kroen. Derefter gik vi tilbage til båden, og Anne-Marie og Skipper gik ud at bade ved badebroen, vest for havnen. Vandet var ikke direkte koldt - nogen sagde at det var 24 grader. Det var lækkert at blive kølet af.

 

Vi spiste rugbrød til aftensmad, og gik en tur ud til flyvepladsen. På hjemturen var der en fantastisk flot solnedgang med rødlig aftenhimmel.

 

 

 

 

 

Skipper gik i bad ved 01.30-tiden, efter logbogsføring - der var god plads i baderummene - og tørnede ind kl. 02.00.

 

 

Torsdag, den 25. juli

Anne-Marie var oppe ved 5-tiden, hvor hun tog en række billeder af en meget flot solopgang.

 

 

 

Vi stod op ved 8.30-tiden, vejret var overskyet med småregn, men lunt alligevel. Anne-Marie og Holger gik ud at bade ved badebroen imens Skipper forberedte morgenmåltidet. Det blev tørvejr igen ved 14-tiden, så vi kunne komme ud at cykle en tur på øen. Anne-Marie og Skipper aflagde Hanne og Lars på Kongevejen en rigtig hyggelig visit.

 

 

 

Aftensmaden blev dagens ret, karbonader, på kroen.

 

 

Fredag, den 26. juli

Vi stod op ved 8.00-tiden, vejret var lidt overskyet med sol. Anne-Marie og Holger gik ud at bade ved badebroen. Samtidig hentede Skipper det bestilte morgenbrød i havnekiosken. Imens de badende var ude i vandet kom havgus væltende inde fra øen, og de skyndte sig at finde badebroen i mens de stadig kunne se den. Snart kunne man ikke se bådene udenfor havnen, og Endelave by.

 

 

 

Tågen lettede lidt ved 10-tiden, og vi gjorde klar til afgang på togtets sidste tur. Vandet var næsten blik stille, og vi sejlede stille og roligt mod Horsens, dog uden at kunne se fastlandet. Resterne af tågen lå der stadig, og vi skulle ret tæt på Snaptun, før den dukkede op foran.

 

 

En "Ableger"-bier nydes i det gode vejr.

 

Efter godt to timers sejlads lagde vi til ved servicekajen, og Holger og Skipper vaskede båden (og hinanden). Christoffer kom for at hente Anne-Marie og Holger, så de kunne blive kørt til Erritsø/Kolding, og hunden hentet hjem fra ferieopholdet hos Kirsten og Steen.

 

 

 

Båden blev taget op kl. 14.30 af Michael fra Henning og Kaj Geert i Virklund, og kl. 16.08 sejlede Ticto atter ind på sin vante plads i Ry Marina.

 

 

 

 

Således sluttede denne dejlige ferie-måned på vandet. Tak til de som bidrog - og tak for det gode vejr.